سوزندوزی شب افروز

(مجله آموزشی- هنری)

سوزندوزی شب افروز

(مجله آموزشی- هنری)

سوزندوزی شب افروز

۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

کوله پشتی چهل تکه دوزی شده- خانم عاطفه ذبیحی

نمونه بسیار زیبایی از دوخت چهل تکه شطرنجی را در این پست می بینید که توسط خانم عاطفه ذبیحی، از آموزشگاهشب افروز؛ دوخته شده است.

خانم عاطفه ذبیحی، با استفاده از دو رنگ آبی تیره و قرمز، چهل تکه شطرنجی را دوخته  و سپس با اضافه نمودن 4 مستطیل از آبی روشن، 4 مستطیل از خاکستری ، نیز 4 مثلث ازآبی تیره، 4 مثلث از رنگ خاکستری ، چهل تکه شطرنجی را گسترده نموده و با این مجموعه یک کوله پشتی بسیار زیبا، دوخته است.

خانم عاطفه ذبیحی پس از دوخت چهل تکه و آماده سازی رویه چهل تکه، کوله پشتی را لایه دوزی و آ سترکشی؛ نموده است.

اکنون تصاویری از دوخت این کوله پشتی را، در نماهای مختلف می بینید. زیباست اینطور نیست؟


کوله پشتی چهل تکه دوزی- عاطفه ذبیحی

استفاده از پارچه راه راه در چهل تکه دوزی- زهرا رجب نیا

هر پارچه ای با هر طرح و نقش و رنگی، در دوخت چهل تکه ها می تواند به خوبی جایگاهی برای خودش باز کند. اما گاهی برخی از نقش ها و طرح ها می توانند در دوختن یک چهل تکه؛ تاثیر ویژه ای بیافرینند. پارچه هایی با نقش راه راه از جمله پارچه هایی هستند که می توان با جابجایی و تغییر جهت در راه پارچه، کاربرد های خوبی برای آن ایجاد نمود

در این پست نمونه ای آموزشی از این کاربرد را در یک چهل تکه فرفره ای می بینید. این چهل تکه فرفره ای را خانم زهرا رجب نیا، از آموزشگاه شب افروز ؛ دوخت نموده استخانم زهرا رجب نیا، یک رنگ از پارچه ساده را به همراه پارچه راه راه؛ جهت دوخت کوسن به کار برده است. چنانچه در تصاویر نیز دیده می شود، این دو پارچه با یکدیگر هماهنگ می باشند.

شما نیز ببینید و لذت ببرید.


چهل تکه فرفره ای- زهرا رجب نیا

گلهای برجسته بر کوسن مخمل - خانم سیده محدثه حسینی

دوخت گلهای برجسته همیشه به شیوه آزاد ارائه نمیشود و معمولا بر زمینه پارچه اصلی دوخته می شوند و البته زیبایی خاص خودشان را دارند. این زمینه اصلی می تواند انواع رومیزی، روتختی ، لباس، تابلو ،کوسن و... باشد.

تصاویر زیر نمونه ای بسیار زیبا از دوخت گلهای برجسته با پولک و منجوق، در وسط کوسن می باشد که توسط خانم سیده محدثه حسینی از آموزشگاه شب افروز؛ دوخته شده است. 

بر روی این کوسن مخمل، طرحی از دو لوزی داخل یکدیگر در چهار سمت کوسن قرار گرفته که لوزی وسط با دوخت پولک دوزی برجسته و توپر ، پر شده است. خط بیرونی لوزی ممتد دوزی و خط درونی به شیوه دوباره دوزی دوخته شده است. حد فاصل میان دو لوزی نیز از تکنیک دانه دوزی توپر با ملیله شکسته و ... پر شده است.


پولک دوزی برجسته- سیده محدثه حسینی