سوزندوزی شب افروز

(مجله آموزشی- هنری)

سوزندوزی شب افروز

(مجله آموزشی- هنری)

سوزندوزی شب افروز

۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

دختر و پسر گلفروش روی بالش بچه - خانم مریم رفیعی

نمونه آموزشی بسیار زیبایی از سوزن دوزی طرح دختر و پسر گلفروش روی یک بالش بچه را، در این پست می بینید که توسط خانم مریم رفیعی،  از آموزشگاه شب افروز؛ دوخته شده است.

خانم مریم رفیعی جهت دوخت این نمونه بسیار زیبا از نخ های عمامه رنگی و نخ های دمسه، در قسمت های مختلف  لباس، گل ها، کلاه، مو، کفش، درخت و زمین و... برحسب ضرورت؛ استفاده نموده است. استفاده از کامل دوخت های بنیادی در تمام بخش های طرح مانند گل داودی،پتویی، روکوکو، مورب، دوخت پر، ساقه دوزی، ساقه دوزی توپر، زنجیره دوزی توپر و.... از ویژگی های این نمونه زیبا می باشد.




گلدوزی دختر و پسر گلفروش- مریم رفیعی

شرابه دوزی روی قند ساب - خانم اکرم مشهدی جانی روشن

نمونه آموزشی زیبایی از دوخت پولک، منجوق و شرابه دوزی روی یک قند ساب را در این پست می بینید که توسط خانم اکرم مشهدی جانی روشن، از آموزشگاه شب افروز؛ دوخته شده است.

 

خانم اکرم مشهدی جانی روشن طرحی از گل های حاشیه ای را به صورت قرینه از مرکز و لبه یک قند ساب، قرار داده  و به کمک ملیله، ملیله شکسته، مروارید و پولک؛ آن را سوزن دوزی نموده است.

 

خانم اکرم مشهدی جانی روشن برای دوخت این قند ساب از تکنیک های مختلف پولک و منجوق دوزی استفاده نموده و برای دوخت حاشیه پایین قند ساب از دو نوع شرابه ساده و شرابه زیگزاگی، استفاده نموده است. استفاده از شرابه ها در پایین قندساب، زیبایی کار را افزون نموده و جلوه بیشتری به آن بخشیده است.

 

پولک، منجوق و شرابه روی قند ساب- اکرم مشهدی جانی روشن

گلهای داودی روی مانتو- خانم معصومه اصغر پور

گل داودی و داودی دوبل در سوزندوزی، از جمله دوخت هایی است که در عین سادگی، بسیار زیباست. برای دوخت این گل طرح و نقش خاصی مورد نیاز نیست و فقط و فقط با در نظر گرفتن یک مرکز و شعاع های اطراف می توان گل و یا گل های بسیار زیبایی دوخت نمود. در تصاویر زیر نمونه هایی از دوخت گل داودی را، بر روی یک مانتوی زرشکی می بینید که توسط خانم معصومه اصغر پور از آموزشگاه شب افروز؛ دوخته شده است.

خانم معصومه اصغر پور گل های داودی را در قسمت کمر مانتو، با رنگ های مختلف سوزن دوزی نموده است و چنانچه در تصاویر نیز دیده می شود گل های داودی بر روی دگمه های مانتو نیز سوزندوزی شده است.

بسیار زیباست. اینطور نیست؟!!!

گل های داودی روی مانتو- معصومه اصغر پور

چهل تکه دوزی جناغی - خانم عادله ذبیحی

نمونه آموزشی بسیار زیبایی از دوخت چهل تکه جناغی را در این پست می بینید. این نمونه زیبا توسط خانم عادله ذبیحی، از آموزشگاه شب افروز؛ دوخته شده است.

خانم عادله ذبیحی با استفاده از 4 رنگ کاملا هماهنگ، طرح چهل تکه جناغی را دوخت نموده است. این بلوک آماده شده از چهل تکه می تواند به کمک روش های مختلف چهل تکه دوزی گسترده تر شود و یا به همین صورت روی زمینه دیگری برای هر نوع تولید سوزن دوزی شده، مورد استفاده قرار گیرد

شما نیز این نمونه زیبا و چشم نواز، را ببینید و لذت ببرید.

چهل تکه دوزی جناغی- عادله ذبیحی


مرصع دوزی و سرمه دوزی انگور- خانم مریم رفیعی

نمونه آموزشی زیبایی از دوخت سرمه دوزی انگور را در این پست می بینید که توسط خانم مریم رفیعی، از آموزشگاه شب افروز؛ سوزن دوزی شده است.

خانم مریم رفیعی، برای دوختن این نمونه آموزشی، ترکیبی از دوخت سرمه دوزی را همراه با مرصع دوزی؛ استفاده نموده است. برگهای انگور با پارچه سبز براق و لمه دار مرصع شده و برای دوختن دور برگها از سایه روشن سرمه به شیوه بسیار زیبا و ماهرانه ای استفاده شده است.

سرمه مورد استفاده در دوختن انگورها نیز، سرمه طلایی یه همراه منجوق های مسی و بنفش می باشد که به شیوه ترکیبی از رنگ؛ که در دوخت انگور   به کارگرفته شده است.این ترکیب زیبا از رنگ های انگور، به همراه رنگ سبز برگها؛ جلوه ای واقعی و زیبایی خاصی به این تابلو ی سرمه دوزی بخشیده است که آرامشی دلنشین در ظهر یک روز تابستانی را تداعی می نماید.

شما نیز ببینید و لذت ببرید.

مرصع دوزی و سرمه دوزی انگور- مریم رفیعی

تکه دوزی ترمه روی کیف چرمی

نمونه زیبای دیگری از دوخت تکه دوزی روی چرم را در این پست می بینید. در این  نمونه زیبا طرحی از بته جقه که با پارچه ترمه آماده شده ، بر روی کیف چرمی؛ تکه دوزی شده است. این تکه دوزی زیبا، در کارگاه سوزندوزی شب افروز؛ اجرا شده است.

برای این تکه دوزی می توانید ابتدا طرح جقه و یا هر طرح دیگری را، با استفاده از قواعد آماده سازی تکه ها در این حرفه؛ آماده و در جای مناسب قرار دهید و بدوزید.

تکه دوزی ترمه روی چرم- شب افروز

سوزن دوزی طرح ماهیان آکواریوم (5)– خانم مریم دابویی

بخش پنجم  از سوزندوزی طرح ماهیان آکواریوم را در این پست می بینید. این سوزندوزی بسیار زیبا توسط خانم مریم دابویی اجرا شده است. در سوزندوزی این طرح از نخ کانوا در رنگهای مختلف، استفاده نموده است.

خانم مریم دابویی در سوزندوزی ماهی پنجم نیز تکنیک تازه ای را بکار گرفته است. جهت دوخت بدن ماهی از تکنیکگلدوزی برزیلی و به صورت برجسته استفاده نموده است.جهت کاربرد این تکنیک نیز از رنگهای متنوع در ردیفهای  متفاوت بهره گرفته است. سپس با استفاده از رنگهایی که در دوخت بدن ماهی استفاده شده، یک منگوله کوچک درست نموده و به عنوان دم ماهی، مورد استفاده قرار داده است.

استفاده از کانوای لمه دار در میان رنگها به جلوه دهی ماهی کمک نموده و آن را زیباتر نموده است.

شما نیز با دقت ببینید و لذت ببرید!!


ماهیان آکواریوم5- مریم دایویی